Neuville győzelme, Tanäk hatalmas balesete, Rovanperä WRC-s debütálása – visszatekintés a Monte-Carlo Rallyra

Nemrégiben a 88. Monte-Carlo Rallyval kezdetét vette a 2020-as WRC szezon, melynek minden napja rendkívül izgalmas eseményeket és küzdelmeket tartogatott.

Idén ismét visszaköltözött a rajtceremónia Monacóba, ám a megszokott Kaszinó tér helyett Monte Carlo exkluzív kikötője szolgált a hivatalos megnyitó helyszínéül. Csütörtök délután a fényűző yachtok helyett minden szempár az új pilóta- és csapat felállásokra szegeződött. Itt volt először lehetőség látni a Toyotától átigazolt 2019-es világbajnok Ott Tänakot a Hyundai színeiben, valamint a Toyota új hármasát Ogier, Evans, és Rovanperä személyében.

Aznap éjszaka a verseny első két gyorsasági szakaszának teljesítése várt a versenyzőkre. A rally autók hangja az éjszakában, a lelkes rajongók éljenzése közepette a tűzijátékok és görögtüzek fényében, egy semmi máshoz nem fogható élményt kölcsönöz a Monte-Carlo Rallynak. A nap végén Thierry Neuville állt a verseny élére Sébastien Ogier és Ott Tänak előtt.

A pénteki első szakaszon Neuville és Tänak is megforgott, majd Gus Greensmith csúszott be a Ford Fiestával egy árokba, de a nap legemlékezetesebb eseménye Tänak óriási esése volt, akinek az i20 WRC-je egy hatodik telis részen több, mint 180 km/órás sebességgel repült le az útról, majd 15 másodpercen keresztül többször is megforogva több, majd 100 méterrel lejjebb landolt. Szerencsére Ott Tänak és navigátor, Martin Järveoja ki tudtak szállni az autóból, és kisebb sérülésekkel megúszták a hajmeresztő balesetet. Az összetettben 8 szakasz után Sébastien Ogier vette át a vezetést a délelőtti gyorsokat nyerő Elfyn Evans előtt, Neuville a harmadik helyen zárt.

Szombaton szoros küzdelem alakult ki az első három pilóta között. A délelőtti első szakaszt Neuville nyerte, de a másodikon Evans visszavette a vezetést. A délutáni két gyorson ismét Neuville volt a leggyorsabb, ám hátrányát még így sem tudta ledolgozni, így 12 szakasz után Evans, Ogier, Neuville volt az állás. Hármuk között mindössze 6 másodperc volt a különbség!

 

Az utolsó napon a legendás La Bollène-Vésubie – Peira-Cavaés La Cabanette – Col de Braus szakaszokon folytatódott a végső küzdelem. Mivel a vasárnapot már szerviz nélkül teljesítik a versenyzők, így hajnalban a monacói kikötőben a pilóták és a navigátoraik maguk cserélték  le a kerekeket az autókon. Igazán érdekes élmény volt élőben végigkövetni, ahogy az utolsó pillanatig folyt a taktikázás a gumikkal.

A zárónapon Thierry Neuville legyőzhetetlennek bizonyult. A belga versenyző megnyerte mind a négy gyorsaságit, és a Power Stage-n 0.016 másodperccel (!!) megverve Ogiert, és ezzel a maximális 5 bónuszpontot is bezsebelve megérdemelten győzedelmeskedett a szezonnyitó futamon.

A második és harmadik helyen a két Toyota zárt Ogier és Evans sorrendben. Sébastien Loeb kockáztatott, de gumijai annyira tönkrementek, hogy végül a hatodik helyen fejezte be a versenyt. Kalle Rovanperä kiválóan teljesített első WRC-s versenyén a Yaris WRC-vel, és az ötödik helyet szerezte meg.

Magyar indulója is volt a Monte-Carlo Rallynak, a László Zoltán-Begala Tamás páros egy Ford Fiesta R2T-vel a 11. helyen zárt az RC4-es kategóriában. Ezúton is gratulálunk nekik!

További érdekesség, hogy két F1-es pilóta is tiszteletét tette a Monte-Carlo Rallyn. Csütörtökön Max Verstappen ugrott be sok sikert kívánni Thierry Neuville-nek, a vasárnapi díjátadón pedig ismét ott volt a monacói születésű Charles Leclerc is.

 

Írta és fotózta: Kolozsvári Éva

Ajánlott cikkek