Nem is olyan rég még az összes feltörekvő fiatalnak, szimulátorversenyzőnek, vagy akár a pályája elején járó pilótának a Forma-1 volt az álma. Mostanság viszont egyre gyakrabban hallani, hogy ezeknek a srácoknak a figyelme radikálisan irányt váltott, sokukat már jobban érdekli a WEC, a GT autózás, vagy éppen a NASCAR VILÁGA… Miért történik ez?
Teleki Armonddal indultunk a jelenség nyomába, aki maga is érintett. Armond nagy terve, hogy a szimulátorversenyzés mellett a valós pályákon is megmutatja magát, ezért pedig rengeteget dolgozik. Ennek eredményét hamarosan ti is láthatjátok…
Sokat beszélgettünk mostanság az autósportról, kiváltképp a Forma-1-ről. Mi a baj az F1-el?
Röviden és tömören: Unalmas és szimpla üzlet. Hogy egy klasszikust idézzek, nem kicsit, nagyon. Az az „autósport”, ahol viszolyognak a csatáktól, az előzésektől, ahol inkább taktikával, vagy a boxutcában történő helycserével operálnak, ahol úgy félnek a kerék a kerék elleni csatáktól, mint ördög a tömjénfüsttől, nos az számomra már rég nem igazi autósport. Ahol mindent KIZÁRÓLAG a pénznek és az üzleti érdeknek rendelnek alá, az nem egy normális működés. 2021-ben elfogyott, megreccsent és – legalábbis számomra – végleg kifújt valami ebben a sportágban.
Ezt az esztendőt tartom az F1 valaha volt legjobb szezonjának, amikor négy különböző csapat nyert futamot, és ha ekkor nem szabadjára engedik, hanem ellenkezőleg, befagyasztották volna a szabályrendszert, akkor egy újabb közeledés, és újabb aranykor jöhetett volna el. Helyette mindannyian látjuk, mi jött: Dögunalom, politika, a Liberty Media szennyes dolgai, ócska versenyhelyszínek, a tradíciók szembe köpése, és be nem váltott ígéretek tömkelege… És még mindig az előzés, DRS-el. Jézusom, mi ez? Mi az, hogy egy gombbal plusz sebességet szerzek, az amúgy alaphangon is gyorsabb és erősebb autómnak, és csak úgy egyszerűen kikerülöm az ellenfelet? Amikor mindezt végig gondolom, elkap az ideg, aztán meg elönt a nosztalgia, hogy mennyivel is jobb volt az F1 régen…
Mit mond ez el a formaautózás jelenlegi helyzetéről?
Azt, hogy az alsóbb, úgynevezett feeder szériák sorsát az F1 jelenlegi iránya gyakorlatilag megpecsételi. Egy F4, F3, F2 már nem azt a célt szolgálja, hogy felkészítsen a legmagasabb szintre, hosszútávon sokkal inkább kinéz belőle egy versenyzőtemető. Hacsak nem vagy bekötve valahová politikailag, családilag, vagy nincs minden évben minimum három ötösöd a lottón, akkor teljesen esélytelen, hogy ezekre a szintekre valaha is odaérjél. És hol van még innen a Formula-1?
Fura ezt pont tőled hallani, aki elvileg él-hal ezért a világért…
A formaautózást most is nagyon szeretem, viszont sokszor beszélgettünk már arról, hogy a legfőbb célom a virtuális térből a valódi versenypályák közegébe átlépni. És ha már nekiindulok ennek, ebbe erőt, energiát, forrásokat fektetek, akkor sokkal inkább érdemes valami olyat megcélozni, ami elérhető(bb). Valljuk meg őszintén, hogy bár mindenki, aki valaha is egyszer eltekert egy kormányt, az F1-es versenyző szeretne lenni, de ebben vajmi kevés a realitás. Hosszú a sor, kevés a hely, én pedig utálok a végén esélytelenül várakozni.
És mennyiben befolyásol mindez téged? Változtat valamit azon a képen, célon, amit szeretnél felépíteni?
Már régóta érlelődik bennem egy váltás gondolata. Vagyis így jobban belegondolva, sokkal inkább hívnám ezt a realisztikusabb irány megtalálásának. Jóideje már, hogy észrevettem magamon, nagyon vonz a Nascar és alapvetően az amerikai versenysorozatok világa. Ez egy olyan „pálya”, ahová magyar még nem igazán tette be a lábát, és már csak ez is nagyon izgalmasan hangzik az egészben. Rengeteg lehetőséget látok benne, és az életkorom miatt is sokkal jobban passzol, hiszen valljuk meg, egy formaautós karrierhez egyébként is korábban kellett volna „felkelnem”. Ezzel kapcsolatban viszont optimista vagyok, mert azt gondolom, bármibe is fogsz, érdemes megcélozni a holdat, és ha véletlenül nem jönne össze, akkor is a csillagok között landolsz. Tudom, szép és erős mondás, de szerintem merni kell nagyot álmodni, és nem szeretnék rengeteg vér-veríték és munka befektetése után azzal szembesülni, hogy ezt nem mertem meglépni.
Akkor – ha jól értem -, kimondhatjuk, nem titkolt vágyad eljutni a NASCAR versenyzés valamelyik osztályába? Az sem olcsó mulatság, ráadásul szakmailag is egy elképesztő kihívás, és gyakorlatilag egy teljesen járatlan út…
Teljesen tisztában vagyok vele. Tudom, őrültségnek hangozhat, ha valaki egy ilyen vágyat, álmot támaszt ma Magyarországon. De nekem van valamim, ami a legtöbb embernél sajnos legtöbbször időközben elhal: ez a kitartás, a szenvedély és a hit. Úgy hiszem, ha ezeket töretlen alázattal és munkával ötvözöm, ha mindent ennek rendelek alá, akkor… Nagyon sokat számít nekem, amit mondtál: a járatlan út. Ez olyan izgalmas kihívás lehet, amiért vagy teljesen hülyének néznek majd, vagy mellszélességgel mögéd állnak az emberek. De közömbös semmi esetre sem lesz ez a projekt! Nem hiszitek? Akkor kövessetek be, és nézzétek meg, hogyan csinálom! (nevet)