2020 egy nagy kihívás volt az embereknek, neked különösen. Hogy érzed, számodra mi volt a legnagyobb próbatétel, és mi volt a legnagyobb siker 2020 során?
Igen, 2020 komoly teszt volt számomra. A legnagyobb kihívást egyértelműen a koronavírus, és a pandémiával kapcsolatos szigorítások jelentették. A családommal hosszú hetekig karanténban voltunk az Egyesült Államokban. Ez több szempontból próbára tett, de legalább annyi jó volt a dologban, hogy így legalább hosszabb ideig a családommal lehettem, ami egy normál év, egy verseny szezon közben sajnos elképzelhetetlen, legfeljebb a téli szünetben. Amint elkezdődött a szezon, egyből visszatértem Európába. A Haas Formula 1-es csapatával elutaztam a versenyhétvégékre, illetve elkísértem az F3-ban versenyző testvéremet, Enzót. Az utazás viszont sokkal nehezebbé vált, gondoljunk csak a kötelező Covid tesztekre mielőtt belépnénk egy új országba, vagy a rengeteg plusz papírmunkára, amire korábban nem volt szükség. Az eredeti tervek szerint Japánban, a rangos Super Formula sorozatban versenyeztem volna, de sajnos a pandémia miatt ez a tervem meghiúsult. Nagyjából 9 hónapot töltöttem versenyzés nélkül, mielőtt F1-es autóba ülhettem volna. Ez nagyon kemény volt számomra, mivel egy normál év során maximum 2-3 hónapot kell kibírni versenyzés nélkül.
Jól tudjuk mi történt Romain Grosjeannal Bahreinben… Istennek hála, túlélte a balesetet, de mindez az F1-es bemutatkozásomat is jelentette, amit egy nagy sikernek tekintek. Két F1-es hétvégén is vezethettem. A második versenyem, Abu Dhabiban különösen jól sikerült! A verseny során nagyon jó volt a tempóm, megelőztem Kevint, és a többi pilótával is tudtam volna harcolni, ha nem jön egy kellemetlen motorhiba, ami miatt plusz egy alkalommal meg kellett látogassam a boxutcát. Bár a végeredmény sajnos nem olyan lett, mint szerettem volna, a tempómmal így is elégedett lehetek.
Te a Haas F1-es csapatának a tartalék versenyzője vagy. Pontosan mi a feladatod, és a munkád eredménye miként válik láthatóvá?
Igen, a Haas tartalékosa vagyok, ami annyit jelent, hogy minden versenyhétvégére elutazok a csapattal, és készenlétben állok, ha valamelyik pilótát helyettesítenem kell. Rengeteg időt töltök a szimulátorban, illetve, ha lehetőséget kapok, akkor a virtuális valóság mellett élesben is tesztelem a csapat autóját. Manapság a csapatok tesztelési lehetősége nagyon le van korlátozva, ezért töltöm időm jelentős részét szimulátorban. A feladatom, hogy a szimulátorban és az autóban egyaránt keményen dolgozzak, hogy támogassam a csapatot, és készenlétben legyek, hogy számíthassanak rám.
Az Amerikai Egyesült Államokban születtél, jelenleg is ott élsz. De mégis brazil színekben versenyzel. Hogy érzed nagyobb részben brazil, vagy inkább amerikai vagy?
Miamiban születtem, mert a szüleim Brazíliából Amerikába költöztek. A versenyzői karrieremet is Floridában kezdtem meg. De brazil színekben versenyzek, mert a családom onnan származik… szívem mélyén brazil vagyok!
Reméljük 2021 mindenki számára sokkal jobb lesz. Neked mik a terveid az idei évre?
Reményeim szerint 2021-ben a dolgok vissza kerülnek a normál kerékvágásba. Csak remélni tudom, hogy erre a problémára hamarosan megtalálják a megoldást, akármi is legyen az. A sikerhez jobban kell kezelni a vírust, mint ahogy azt tettük 2020-ban. Ami az én céljaimat illeti… nos, szeretnék újra versenyezni! Oké, részt vehettem két F1-es futamon is, de előtte 9 hónapig nem ülhettem versenyautóba. A legutóbbi szereplésem még 2020 legelején volt, az ázsiai F3-ban. Tehát erőteljesen azon dolgozok, hogy újra versenyezhessek. De ettől még rajta tartom a szemem a királykategórián, az egy nagyszerű opció lenne számomra. Meg szeretném tartani a tartalék versenyzői státuszomat, ezzel is közel maradva a tűzhöz.
Az Indycar és az F1 közötti különbség állandó vita téma. Te mindkét szériában versenyezhettél eddigi karriered során. Mit gondolsz erről az emlegetett különbségről, neked mik a személyes tapasztalataid?
Igen, szerencsére mindkét szériában versenyezhettem, mindkét autót kipróbálhattam, ami azért egy elég különleges dolog. Egy nagy különbség, hogy az Indycar az épített és az utcai pályák mellett az oválokon is versenyez, míg az F1 csak az előbbi kettőn. A Formula 1-es autó könnyebb és gyorsabb, sokkal jobb a gyorsulása, na és persze sokkal nagyobb leszorítóerővel rendelkezik.
Viszont az Indycar végsebesség tekintetében verhetetlen. Az a sebesség… őrületes! Az ovál pályákon a végsebesség 380 km/óra fölé is mehet, sokszor a körök átlagsebessége a 370-et is elérhet. Hihetetlen! Tehát az Indy végsebességben veri az F1-et, és hogy őszinte legyek, szeretek az oválokon versenyezni. Nagy az adrenalin, hiába megyünk csak körbe-körbe. A sebesség extrém magas, az autók nagyon közel vannak egymáshoz, a fal még közelebb… nagyon kockázatos, de én ettől még imádom! Ezzel szemben egy F1-es autó sokkal nagyobb tapadással rendelkezik, emiatt jóval rövidebb féktávot lehet venni vele. A kanyarokban pedig olyan nagy a tempó, hogy szinte leszakad az ember feje. De ez igazából teljesen érthető. A tengerentúlon nehezebbek, ezáltal lomhábbak a versenyautók, így próbálnak extra védelmet nyújtani a pilótáknak, amit az oválok jelentette magasabb átlagsebesség megkövetel.
FOR THE ENGLISH VERSION: CLICK HERE!
Forrás: Pietro Fittipaldi, Getty Images