Megkeresésünket örömmel elfogadva válaszolt kérdéseinkre Mikko Hirvonen. A finn rally legenda mesélt nekünk pályafutásának legnagyobb, legemlékezetesebb sikereiről, a jelenről, a családról, a jövőbeli terveiről, de szóba került a 2019-es Szilveszter Rally győztese is.
1.: Te vagy Mikko Hirvonen. Sebastien Loeb legnagyobb riválisa voltál a 2000-es években. A WRC karriered után kipróbáltad magad a terep rallyban is, ahol szép sikereket értél el (például néhány éve elindultál a Hungarian Baján, amit nagyszerű versenyzéssel megnyertél). Néhány alkalommal a Dakar Rallyn is elindultál, ahol 2016-ban az előkelő összetettbeli 4. helyen értél célba. De ahogy láthatjuk, évről évre egyre kevesebb versenyen veszel részt. Mi történt veled? A rajongók hiányolnak téged. Kivételes tehetséged van, még csak 39 éves vagy, tehát még bőven tudnál sikereket elérni a legmagasabban jegyzett szériákban.
Való igaz, még nem vagyok olyan öreg. És igaz, lehet, hogy még tudnék szép sikereket elérni a legmagasabb szinten, de ehhez nagyon erős vágynak kell lennie, de úgy érzem jelenleg mások a prioritásaim az életben. Hosszú évekig távol voltam az otthonomtól és a gyerekeimtől, nem láthattam felnövésüknek fontos részeit. Ez az, amit soha többé nem szeretnék kihagyni. Úgy érzem, a motorsportnál vannak fontosabb dolgok is az életben. A család számomra ilyen. Nagyon meg vagyok elégedve a jelenlegi életemmel, és boldogsággal tölt el, hogy sokkal több időt tudok a fiaimmal tölteni, mint korábban.
2.: Ahogy említettem, Sebastien Loeb legnagyobb riválisa voltál, tehát joggal lehetsz büszke a WRC karrieredre, szép eredményeket értél el. Hogy érzed, mi volt a legnagyobb sikered az évek alatt?
Nagyon büszke vagyok a pályafutásomra, annak ellenére, hogy a WRC bajnoki cím soha nem jött össze. Loebbel hosszú évekig nagyon közel voltunk egymáshoz, kemény csatákat vívtunk, amikre nagyon büszke vagyok. Szép emlékeim vannak a csapatokkal, szerelőkkel, illetve az igen csak különböző körülményű rallykkal kapcsolatban. Természetesen vannak győzelmek is amikre büszke vagyok. Ilyen például az első győzelmem, melyet 2006-ból Ausztráliából vagy a hazai győzelmem a Finn Rallyról. De a miatt is szerencsésnek érzem magam, hogy a Ford csapatának tagja lehettem, akikkel megnyertük a gyártók bajnokságát 2006-ban és 2007-ben. De az egyik, ha nem a legjobb szezonomat mégis a Citroen versenyzőjeként teljesítettem. Loebbel csapattársak voltunk, természetesen ő nyerte meg a bajnokságot: D Én lettem a második, és ezzel a Citroen megnyerte a gyártók bajnokságát is. Úgy emlékszem, abban a szezonban 6 rallyn is kettős győzelmet arattunk, tehát csapatként is rendkívül erős év volt az.
3.: Kicsit menjünk vissza a múltba. Néhány közhely szerint a finnek a versenyautóba születnek, és a finn vidékek csak segítenek nekik a rally legjobbjaivá válni. Kérlek meséld el, hogy indult el a te karriered?
Ez igaz, valóban könnyű helyet találni Finnországban, ahol lehet gyakorolni a vezetést. Télen az emberek pályákat alakítanak ki a földeken, a befagyott tavakon, míg nyáron országszerte több száz rallycross pályával futhatunk össze. A szülői házunk egy tó mellett volt, így telente állandóan a jégen vezettem. Rengeteget tanultam ekkor, már egészen fiatalon. Jelenleg a fiaimmal ugyanezt csináljuk. Állandóan megyünk a jégre, jó móka!
4.: Térjünk vissza a jelenbe. Finnország rendelkezik egy fiatal tehetséggel, Kalle Rovanperával, aki a fényes jövőt jelenti országod és a WRC számára. Tavaly megnyerte a WRC2 Pro-t, idén pedig a Toyota volánja mögött a rally királykategóriájában is bemutatkozhatott. Monacóban egy nagyszerű 5. helyet ért el. 19 éves kora ellenére sikeresen felvette a versenyt az idősebb, tapasztaltabb pilótákkal. Mit gondolsz róla? Hogy érzed, milyen jövő áll előtte?
Kalle egy nagyon jó és tehetséges versenyző. Fiatal kora ellenére igen csak érett. Természetesen, a tanuláskülönböző szakaszai még előtte állnak, és valószínűleg hibákat is fog véteni, de ez is a játék része. Biztos vagyok benne hogy a jövőben még fog bajnokságot nyerni.
5.: Ahogy láthatjuk, a ”zöld” technológia egyre nagyobb teret nyer magának, gondoljunk csak a WRC-re és a Rallycross Világbajnokságra. Mindezek a rajongók erőteljes nemtetszését váltották/váltják ki. Milyen ötleteid vannak, te milyen szabályokat hoznál a környezetvédelem és a rajongók megtartásának érdekében?
Úgy gondolom, ha mindenki elvégezné a saját feladatát, akkor a természet sokkal tisztább lenne. De úgy gondolom, hogy nem a teljes elektromosság a megfelelő irány. Legalábbis egyelőre még nem. Teljesen elektromos módon használunk sok mindent, ehhez egyre több műszer gyárat kell létesíteni Európában és szerte a világon, ami szintén nem segít a jó ügy érdekében. A nagyobb akkumlátorok gyártása is pont a bolygónk megóvása ellen van. Jelenleg úgy gondolom, hogy a bio üzemanyagok és a hibrid hajtás fejlesztése lenne a következő lépés, ideális esetben.
6.: Még csak 2020 elején járunk. Kérlek, mesélj az idei terveidről!
Nincsenek nagy terveim. Részt fogok venni egy Historic rallyn Új-Zélandon, illetve lehet lesz néhány megjelenésem promóciós eseményeken Európában, de igazából ennyi. Próbálok a lehető legtöbb időt otthon tölteni a családommal.
7.: Nézzük a hosszútávú terveidet. Csak 39 éves vagy, a motorsport nyelvén ez azt jelenti, hogy még egyáltalán nem vagy túlkoros. Mik a céljaid a jövőt illetően?
A motorsportban már nincs több célom. Ahogy mondtam, nagyon büszke vagyok mindenre amit elértem, de úgy érzem, jelenleg más, fontosabb dolgok kell hogy betöltsék az életemet. Persze, soha ne mondd hogy soha! Lehet hogy fogok indulni néhány versenyen, de azokon is pusztán az élvezet miatt. Szerényebb céljaim vannak, próbálom kiélvezni az élet apró örömeit, a fiaimmal lenni, és nézni ahogy felnőnek.
Végezetül pedig egy remek összefoglaló videó, amiben minden (is) benne van!
Simon Krisztián