„Tovább fejlődik a magyar szlalom…” -Interjú Ágó Bélával a szakág vezetőjével

A Magyar Szlalom Bajnokság 2022-es szezonjának kezdése előtt beszéltettünk Ágó Bélával, a Szlalom szakág vezetőjével.

RaceVloggers: Üdvözlünk kedves Béla, köszönjük, hogy eljöttél erre a beszélgetésre.

2019-ben készült Veled egy interjú, ahol a szlalom szakágról meséltél. Most, 3 év elteltével ismét erről kérdeznék. Mik a változások, hogyan épül fel a bajnokság…?

Ágó Béla: „Köszönöm a lehetőséget. Éppen ebben az időszakban sok feladatunk van a szervezésben és az előkészületekben. 2022-ben is megpróbáljuk azt elérni, hogy a keretrendszer állandó legyen. Apró finomhangolásokat szeretnénk tenni a kiszolgálás érdekében, például az eredmények gyorsabban és egyszerűbben elérhetőek legyenek, a versenyeken minden gördülékenyebben menjen és változatos helyszíneket szeretnénk találni. Ezen dolgozunk még, de a tervezett versenynaptárunkban gyors és lassú pályák egyaránt szerepelnek. Ez a nagyobb és kisebb teljesítményű versenyautóknak is ad egy jó szezont és az időjárásról még nem is beszéltem.”

RaceVloggers: Milyen szempontok alapján választotok helyszínt és állítjátok össze a versenynaptárt? 

Ágó Béla: Nehéz volt nyilván a 2020 és 2021-es szezon. A Covid hatások ellenére megugrottuk ezt az akadályt. Két teljes értékű versenyszezonon vagyunk túl, ha nem is voltak könnyű évek. Folyamatosan figyeljük a visszajelzéseket, ez a kulcsa a fő szempontoknak. Meghallgatjuk a kritikákat is, főképp az építő kritikákat. Eltérőek az igények, egy szezon eltelte után összegezünk a következő évre. Az időpontokat már sok-sok éve úgy alakítjuk, hogy a nyaralások, vagy nagyobb autósport események, például a Forma-1, Magyar Nagydíj fontos szempont a tervezésnél.”

RaceVloggers: Hogyan szervezitek az évet, versenynaptártól, a sportbírókon és szervezeti és biztonsági egységeket át versenyhelyszínek végleges formájáig?

Ágó Béla: „Szinte már az előző évi utolsó futam után aktívan elkezdtünk a következő évvel foglalkozni. De ezt megelőző lépésként az alapkiírás. 2021 márciusában elfogadták a 21-es alapkiírást, már akkor létrehoztam a 2022-es alapkiírást is. Ebben jegyeztük a változásokat, figyelembe vettük a javaslatokat, többek között a versenyzőktől. Átbeszéltük és elkészítettük a sokadik verziót erre az évre, így elsőként adtuk be a szakágak között az éves alapkiírásunkat, amelyet el is fogadták december elején. A futamoknál vannak bizonyos határidők, ezért most márciusban már az augusztusi futamot szervezzük, szemlézzük.”

RaceVloggers: Mik azok a kritériumok, amelyek elfogadásra várnak egy alapkiírás beadása esetén? 

Ágó Béla: „Abból a szempontból összetett, hogy vannak alapvető irányok, például, hogy mi a verseny célja. A verseny bemutatása, értékelése, futamok száma, ezeknek meghatározása, a versenynek lebonyolításától a menetén ás a technikai szabályok meghatározásáig. A Sporttanács értékeli és jóváhagyja. Szándékosan jelöljük meg, hogy ez az alapkiírás hányadik verzió. Mindig módosítanunk kell valamit, ezért, már a tizenkettedik-tizenharmadik módosítás körül van, ami publikálásra került tavaly. Idén ez csak a hatodik verzió.”

RaceVloggers: Kardinális kérdés a gépátvétel. 2021 óta a volt túra és prototípus helyett a performance factor szerint kategorizáljátok a versenyautókat. Mennyire vált be, mennyire kell módosítani és egy gépátvételnél ezt hogyan határozzátok meg? 

Ágó Béla: „A szlalomversenyekre a versenyzők háromféle indokkal jönnek. Van, aki jól érezni jön magát, van, aki nyerni akar. És van, aki konstruktőr és az általa kitalált dolgot szeretné kipróbálni. Ez a három az alap, de e háromnak bármilyen kombinációja is előfordulhat. Az évek során eljutottunk oda, hogy éles lett a küzdelem. Az a réteg, aki nyerni akar, nem második vagy harmadik akar lenni, hanem nyerni jön, sok dolgot megpróbál a szabályok keretein belül, hogy győzzön. Jó legyen a technika. Nagyon fontos, hiszen ez egy technikai sport. Számít a pilóta is, de a technika kiemelten fontos tényező. A szabályok értelmezése sokszor nem volt egyértelmű, ezért vezettük be a performance factor-t. Ez egy nagyfokú szabadságot ad. Ennek elfogadása hosszabb időt vett igénybe, ezért volt ez a lépcsős bevezetés, mint értékelési rendszer. Lényegében az autók versenyképességét mutatja meg, nem csak a köbcentiméter szerint osztályoz hét kategóriában. Így a szezon előtti tesztnapon ez már meghatározható. A gépátvételek során nem sok változás hoz ez, mert ott leginkább a biztonsági berendezések ellenőrzése az elsődleges.” 

RaceVloggers: Mennyiben változik egy verseny szervezése, akár a gépátvételtől a lebonyolításon keresztül a díjkiosztóig ez CEZ, más néven Közép-európai zóna futamon, az országos bajnoksághoz képest?

Ágó Béla: „A CEZ jelent nekünk valamilyen presztízst. Nagyobb költségekkel jár, a versenynaptárba való bejelentkezés is plusz költség. Angol nyelvű kiírást is el kell készítenünk és korábbiak a határidők. 2020 és 2021-ben a Covid miatt nem sok versenyzőt láthattunk, de az előző években voltak, mi kitartottunk a CEZ mellett. Idén is lesz CEZ futamunk, és remélhetőleg több vállalkozó szellemű külföldi versenyző indul nálunk is.”

RaceVloggers: Bármi, amit még megjegyeznél, fontosnak tartasz az autósporttal, szlalommal kapcsolatosan… 

Ágó Béla: „Volt egy szavad, amikor azt mondtad, „kardinális kérdés”. Minden indulónak fontos szempont, hogy a költségek változatlanok maradtak. Fontosnak és nagy eredménynek tartjuk, hogy a nevezések, licenszek költségei nem változtak. Büszke vagyok rá, hogy a létszám nem csökken, talán még kicsit nagyobb is a nevezések száma. Ezt a világ változó költségei ellenére is meg tudtuk tartani. De alapvetően a szlalomhoz hozzátartozik a jó hangulat, és a Szervezők is számíthatnak a versenyzőkre. Illetve kiemelném a junior korosztály népes mezőnyét. Öröm látni, hogy fejlődnek és alacsonyabb szintű technikával is szép eredményeket érnek el. Megemlíteném a női kategóriát, ahol szintén nőtt az indulók száma, az elmúlt pár évhez képest.”

RaceVloggers: Ha most ezt az interjút olvassa valaki és nem volt még fogalma arról, mi ez a szlalom, milyen és hogy működik, hogyan vázolnád fel és ajánlanád a cikk után, hogyan induljanak el első versenyükön?

Ágó Béla: „Ez alapvetően időfutam, nem mezőnyverseny. Tehát, nem test-test elleni küzdelem folyik. Nincs fal, nincs padka, ezért biztonságos. Van Street kategória, sokan először csak élményként jönnek el, majd később fejlesztenek. Alacsony költségekkel, akár utcai autóval is elkezdhető bármelyik versenyen.”

RaceVloggers: Sok sikert kívánunk a versenyszezon kezdete előtt, illetve az előkészületekhez, és a szezon előtti teszthez is! 

Fotók: Autoszlalom.hu

Interjú: RaceVloggers.hu

www.autoszlalom.hu

 

Ajánlott cikkek