A Pirelli modernkori kapcsolata a Száguldó Cirkusszal a nehézségek ellenére gyümölcsözőnek mondható. Az olasz gumigyártó 2011 óta a Formula 1 kizárólagos beszállítója. De mégis ki áll a sikerek hátterében? Olvassátok el a cikket, és kiderül!
A többség ”pirellis emberként” ismer téged, mert hosszú évekig voltál a Pirelli motorsport főnöke. De kérlek áruld el, mégis hogy indult a karriered? Hogy kerültél kapcsolatba a motorsporttal?
Fejlesztési mérnökként kezdtem, különféle projekteken, fejlesztéseken dolgoztam az autógyártók számára. De a karrierem egy bizonyos pontján eljött a pillanat, és megkérdezték, hogy brit emberként szeretem-e a motorsportot. A válaszom természetesen igen volt. Aztán megkérdezték, lenne-e kedvem átvenni egy motorsport profilú cég irányítását, és egy híres vállalattá fejleszteni, mint ahogy azt láthattátok.
Az évek során te voltál a ”gumi mágus”. Kérlek fejtsd ki, mi volt a munkád az F1-es pályafutásod során? Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?
Nem vagyok biztos abban hogy tényleg én voltam a mágus, de azt meg kell hagyni, nagyon széles viszonylatban megismertem ezt az üzletet. A pozícióm eléggé széleskörű volt, mivel minden aspektusban volt munkám és felelősségem, például a dizájn, kutatás, fejlesztés, termelés, minőség, marketing, eladás és kommunikáció terén egyaránt. Tipikusan ”üzlet az üzletben” helyzet volt. Az igazán nagy kihívást az jelentette, hogy egy alulteljesítő egységből kellett egy világszínvonalút csinálni. Ráadásul örömteli látni, hogy a jelenlegi csapat folytatja azt a fejlődést, amit mi anno elkezdtünk. A legnagyobb megmérettetést mégis a Formula 1-hez való rekord idejű csatlakozás jelentette. Mindössze 10 hónapunk volt rá, hogy létrehozzunk egy terméket, gyártó csapatot és logisztikai részleget. Ez egy nagy erőfeszítés volt minden résztvevőtől, ami tekintélyt jelentett számukra.
Ahogy azt láthatjuk, a Formula 2-es bajnokság már elkezdte használni a Pirelli új, 18 colos abroncsait, amik a királykategóriában is bemutatkoznak majd a jövőben. A korábbi felni méret kiválóan megfelelt a formula autóknak, a széria vezetői mégis a változás mellett döntöttek. Mit gondolsz, miért váltottak? Mi volt az ötlet mozgatórugója?
A 18 colos abroncsok ötletét a marketing vezérelte. Ezzel a mérettel közelebb akarják hozni az F1-et az utcai autókhoz. Személyes véleményem, hogy a 13 colos felnik szélesebb gumi mérettel sokkal jobbak voltak, amiket néhány éve láthattunk. A régi méret nagyban megkülönböztette az F1-et azoktól a szériáktól, amik már vagy 30 éve 18 colos gumikat használnak. Ez talán egy lépés a 20 colos felnik felé, amit sok nagy teljesítményű sportautón használnak manapság. A 18 col bevezetése nagy változás az F1-nek, de kis változás a motorsportnak.
A motorsport egyre csak zöldül és zöldül. A szakmában hatalmas tapasztalatod van, te hogyan tennéd környezetkímélőbbé az autóversenyzést?
Nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy csökkentsék a motorsportnak a környezetre ható káros hatásait. A tisztán elektromos hajtást használó szériáktól egészen a Formula 1-ig. Az egyik legnagyobb terület amin a motorsport dolgozhat, az az, ha a jövőben nem válnak teljesen elektromossá, hanem bio üzemanyagokat kezdenek el használni, az F1 fejlesztései pedig ebbe az irányba tekintenek. Ez egy érdekes dolog, mert nagyon erős hatása lehet a jelenlegi autókra, ami azt jelentheti, hogy környezetkímélőbb belsőégésű motorokat tudunk csinálni, mindezt gyorsabban, mintha elektromos vagy hidrogén cellás autókra akarnánk átállítani az embereket.
Mivel foglalkozol jelenleg? Mi a munkád az F1-es projekt után?
Több személyes üzletet bonyolítok le, illetve tanácsadóként is dolgozok néhány autógyártónál.
Már eddigi munkád során is számos lehetőséged volt, hogy körbe utazd a világot, úgyhogy adja magát a kérdés… milyen tapasztalattal vagy kis hazánkról, Magyarországról, és a magyar motorsportról?
A Formula 1-es Magyar Nagydíjnak igazán fantasztikus hangulata van. Nyilván, az is segít, hogy van egy olyan gyönyörű városotok mint Budapest, de a szenvedélyetek az ami különlegessé teszi az egészet!
Láthatjuk miként működik az F1 napjainkban. Szakemberként, mi a véleményed, mi a királykategória legrosszabb tulajdonsága? Mert legenda ide vagy oda, de a Száguldó Cirkusz szebb napokat is megélt már…
Szögezzük le a legelején, hogy a negatívumok ellenére az F1 számos sikert ér el. De be kell vallani, hogy van még hova fejlődni. Például nagyobb hangsúlyt kéne fektetni a versenyzőkre! Ugyanis a pilóta fontosabb mint a végeredménye. A legizgalmasabb versenyek, szituációk akkor fordulnak elő, ha van eső vagy éppen safety car. Szóval rajongóként az az álmom hogy a versenyzőket királlyá koronázzák!
A Formula 1 mindig változtat a szabályokon, nem titkoltan azért, mert csökkenteni szeretnék a távolságot az utcai és a formula autók között. Hogy gondolod, lehetséges ezt megvalósítani? Eddig mennyit sikerült megvalósítani az elképzelésekből?
Nagyon nehéz ezt őszintén és hitelesen csinálni. Azonban, a Formula 1 kimagaslóan fejlett módon kezeli a technológiát. Néha a marketing nem olyan erős mint annak lennie kéne, például, a jelenlegi erőforrások hatékonysága igen csak rendkívüli, de ezt sajnos kevesen tudják. Ahogy azt már korábban is említettem, a bio üzemanyag igazán áttörő technológia lehetne, ami hitelesen segítene csökkenteni a károsanyag kibocsátást a belsőégésű motort használó autóknál. Ez egy nagyon izgalmas dolog amit a Formula 1-nek el kéne érnie.
FOR THE ENGLISH VERSION: CLICK HERE
Forrás: Paul Hembery, Pirelli, Artem Markelov, LAT IMAGES