A Formula-1 1950 óta íródó története során 2019-ig bezárólag 70 idényen van túl. Ez alatt a 70 szezon alatt nagyon sok minden történt. A korszakalkotó zsenik, pilóták, mérnökök és csapatfőnökök történelmet írtak.
A biztonság olyan szintű fejlődésen ment keresztül, hogy a száguldó cirkusznak már nem kell minden nagydíj hétvégén újabb és újabb tehetségét gyászolnia. Bár, a sors megmutatta, hogy a mai, már-már űrtechnológia szintű biztonsági rendszerek sem tudnak mindig mindenkit megmenteni a haláltól…
Tehát az elmúlt 70 évben számtalan siker, kudarc, eredmény, ezekből pedig megannyi statisztika született. Az uborkaszezon derekán csokorba gyűjtöttem néhány érdekes adatot, melyek talán enyhítik a száguldó cirkusz iránti vágyatokat.
Sokan nem gondolnák, de 1950 óta 87 különböző motorgyártó indult már Forma 1-es nagydíjon, vagy próbálta kvalifikálni magát rá. A legsikeresebb mind közül a Ferrari, aki motor gyártóként már 993 nagydíjon indult el, ez alatt begyűjtött 239 győzelmet, 229 pole pozíciót, 776 dobogós helyezést, csak hogy a legnevesebb mutatókat említsem. De megtett 856586 verseny km-t, ebből 78978 km-t az első helyen.
Azt tudjuk, hogy az eddigi legfiatalabb nagydíj induló Max Verstappen. Jelen korunk egyik, ha nem legmeghatározóbb versenyzője 17 év 5 hónap 15 naposan teljesítette élete első nagydíját 2015-ben, Ausztráliában. Vele szemben, a legidősebb induló Louis Chiron volt a maga 55 év 9 hónap 19 napjával.
A legtöbb nagydíjat eddig Olaszország és Nagy-Britannia rendezte, mindketten 70-70 alkalommal. Ebben a tekintetben hazánk az élmezőnyhöz tartozik. Ugyanis Magyarország a 13. legtöbb nagydíjat rendező ország. 2020-ban már a 35. Magyar Nagydíjat ünnepelhetjük, és büszkék lehetünk rá, hogy a Hungaroringen szinte minden évben izgalmas versenyt láthatunk.
Nagydíjhétvége keretein belül Valtteri Bottas tartja a sebesség rekordot. A Williams nem hivatalos mérései szerint a finn versenyző 378 km/órás sebességet ért el a 2016-os Bakui Nagydíj egyik szabadedzésén. A hivatalos rekordot egyébként Juan Pablo Montoya tartja a 2005-ös Olasz nagydíjon elért 372,6 km/órás sebességével. Az abszolút csúcsot pedig a Honda Formula 1 Team tartja, akik 2006-ban egy kissé átalakított Forma 1-es versenyautójukkal 413 km/órás sebességet értek el az amerikai Mojave sivatagban.
A Forma 1 történetének legszorosabb versenye egyértelműen az 1971-es Olasz Nagydíj. Ekkor a versenyen az első öt helyezett 6 tizedmásodpercen belül ért célba! Azóta se volt olyanra példa, hogy ilyen sok versenyautó ilyen kis különbséggel érjen célba a versenyen. Bár, meg kell hagyni, hogy az 1997-es Európai Nagydíj hasonlóan szoros eredményt hozott, csak éppen az időmérőn. Jacques Villeneuve, Michael Schumacher és Heinz-Harald Frentzen pontosan egyforma, 1:21:072-es időt ért el, így a rajtsorrendet az döntötte el, hogy milyen sorrendben érték el az időeredményüket. Ellenben a legnagyobb differenciát Jackie Stewart szolgáltatta. Hiába a kevés induló, a skót 2 kör előnnyel nyerte meg az 1969-es Spanyol Nagydíjat a Forma-1 egyik legsikeresebb csapatának alapítója, Bruce Mclaren előtt.