A rally által bejárta az egész világot, számtalan bajnokkal dolgozhatott együtt, de bevallotta, a Ladákkal versenyző magyarok igen csak lenyűgözték. Legújabb interjú alanyunk már eddig is szép sikereket ért el, a jövőben pedig a határ számára a sivatag felett elterülő csillagos ég.
A rally szakág legjobbjaival dolgozhattál együtt, szép sikereket értél el. De kérlek, meséld el, hogy kerültél kapcsolatba a motorsporttal? Hogy indult el a karriered?
Jó kérdés! A szüleim azt akarták, hogy sífutó legyek, hiába nem szerettem annyira. Az egyedüli ”probléma” az volt, hogy szinte az összes versenyt megnyertem, amin elindultam, így hát a szüleim azt hitték, hogy az ő fiuk lesz a következő olimpiai bajnok vagy hasonló. Nem szerettem, és ugyanez volt a helyzet a kerékpározással is, hiába voltam jó benne fiatalabb koromban. Nagypapám már jobban megértett. Nagyjából 12 éves lehettem, amikor elvitt egy motokrossz edzésre- egyből megszerettem!
A motokrosszal sok mindenen keresztülmentem, és ez sokat segített, amikor a WRC-ről a Dakarra és a tereprallyra váltottam. Egy KTM enduro motort használtam gyakorlásra Spanyolországban és Marokkóban, ahol sokat tanultam a navigálásról és a homokdűnékről.
A KTM 450-est tervezem használni a továbbiakban is, gyakorlásra és versenyzésre egyaránt. Szeretnék motorral elindulni néhány sivatagi rallyn, mert ott egyedül van az ember, és ha a navigációval hibázik, az sokkal jobban fáj neki. Azért akarok még több kockázatot vállalni, hogy ezzel is fejlődjek.
A versenyzők nagyon híresek a bátorságukról és az egyéb különleges képességeikről. Ezek benned is megvannak, mégsem vagy pilóta. Miért lettél navigátor?
Az álmom az volt, hogy rally versenyző legyek, de sajnos nem volt meg hozzá a kellő anyagi háttér, ezért elkezdtem mérlegelni a bal és a jobb oldal között, így végül az ”anyós ülésen” kötöttem ki. Ez a rövid története az egésznek. Az volt az álmom hogy a motorsportban éljek, ezért hosszas mérlegelés után jobbnak láttam, hogy navigátorként folytassam, mert így könnyebben tudom teljesíteni a céljaimat.
Az évek alatt a legjobb rally versenyzőknek mondtál útirányt. Kérlek, áruld el, ki volt a kedvenc partnered? Kivel volt a legjobb együtt dolgozni?
Lehetetlen megmondani, hogy ki a legjobb, hiszen mindenkinek megvannak a maga erősségei és gyengeségei.
Emil Bergkvist egy nagyszerű svéd tehetség, aki nagyon keményen dolgozik azért, hogy elérje a céljait.
Pontus Tidemanddal 2013-ban megnyertük a Junior WRC-t, ami természetesen egy nagyon különleges siker számomra. Vele egyébként a sok verseny mellett számtalan teszten vettem részt.
Mads Ostberg lenyűgözött az éles eszével, hihetetlen hogy milyen gyorsan tanult.
De ha egy valakit ki kéne választanom, akkor az Andreas Mikkelsen lenne. Természetesen voltak hullámvölgyeink. 16 éves kora óta dolgoztam vele. Amikor először ültünk WRC-s autóban, minden jól nézett ki. Aztán jöttek a pénzügyi nehézségek, így a Norvég Subaru Kupában indultunk. Egyébként azzal a Subaruval voltak jó eredményeink, például mikor megnyertük a Dél-Svéd Rallyt. Andreas talán akkor vezetett a legjobban. Utána szerencsére visszajutottunk a nemzetközi porondra, majd megnyertük az IRC-t is. Innen a Volkswagen WRC csapatába kerültünk, ahol csapattársunk volt Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala. Számomra a csúcspont egyértelműen a 2015-ös Katalán Rally megnyerése volt.
Számos WRC versenyen vettél részt, ahol jó voltál. Akkor mégis mi vett rá téged, hogy elindulj a Dakar Rallyn, ami a motorsport világának egyik legnagyobb kihívása?
Összességében 326 rallyn vettem részt, melynek nagy része WRC-s esemény volt. Számos autóban navigálhattam, ilyen volt az R2-es géposztály a Junior WRC-ben, vagy az R5-ös a WRC2-ben, illetve privát csapatok autói a WRC-ben. De, véleményem szerint, a legjobb WRC-s csapat a modern érából a Jost Capito vezette, Red Bull által szponzorált Volkswagen volt. Tehát úgy éreztem, hogy amit tudtam, azt a WRC-ben elértem, ezért új kihívásokra vágytam. Az első Dakar rallymat 2006-ban teljesítettem, és egyszerűen bele szerettem! Amint elhagytam a Rally Világbajnokságot, egyből visszavágytam a sivatagba. Látom, hogy az offroad, a tereprally versenyzésnek fényes jövője van, az iránta való érdeklődés egyre csak nő. Szeretem az új kihívásokat, ezért nagyon hálás vagyok a Red Bullnak és a Team Yazeednak, hogy támogatnak az álmaim megvalósításában.
Több mint 20 éve vagy a motorsportban. A régi idők óta itt vagy, tapasztalatod páratlan. Mint tudjuk, a versenyzés évről évre egyre zöldebb, ami a rajongók között feszültséget generál. Te mit gondolsz erről? Hogyan tennéd zöldebbé, környezetkímélőbbé a motorsportot?
A versenyzésnek zöldebbnek kell lennie, ez nem kérdés. Úgy gondolom, ez az egész egy jó lehetőség a motorsport számára. Ahogy a gépek fejlődtek, és a szabályok egyre szigorúbbak lettek, úgy a rally autók technikailag egyre jobban eltávolodott a közúti járművektől. De a zöld technológia egyre nagyobb térnyerésével ez a különbség csökken, aminek nagyon örülök! A Dakaron lehetetlen végig menni elektromos járművel, ez új célokat állít fel a tömeg és a hatótáv tekintetében. Az FIA sokat tesz ez ügyben, a szintetikus üzemanyagok iránti erőfeszítéseik különösen érdekelnek. Úgy gondolom, ez utóbbi lehet a valós megoldás a Dakar zöldebbé tételében.
Milyen tapasztalataid, élményeid vannak Magyarországgal és a magyar motorsporttal kapcsolatban?
Nagyszerű tapasztalataim vannak Magyarországgal kapcsolatban, sok magyar barátom van. Szeretem az ottani embereket, szép lányokat, természeti adottságokat, különösen a Balaton panorámáját. Motorsport tekintetében is jó tapasztalataim vannak. 2018-ban a Dakar legenda, Dirk von Zitzewitz navigátora voltam, aki az offroad és tereprally szakágakban mentorált engem. Egyik legnagyobb közös sikerünk az volt, mikor nagy előnnyel megnyertük a Hungarian Bajának az SSV kategóriáját egy teljesen gyári Can-Am X3-mal.
2011-ben Andreas Mikkelsen oldalán részt vettem a Mecsek Rallyn, ami akkor az IRC részét képezte. Azt a versenyt a kezdetektől vezettük, egészen addig, amíg a 13. szakaszon össze nem törtük az autót. Viszont a magyar motorsporttal kapcsolatban egy emlék nagyon megragadt bennem: mikor a pálya szélén álltam, és néztem az őrült versenyzőket, akik valami hihetetlen módon száguldottak a VFTS Ladákkal
Nagyon tapasztalt vagy, sok mindenen keresztül mentél már. De a jövőre nézve mik a terveid?
Ez nagyon egyszerű: a célom 5 éven belül megnyerni a Dakar rallyt mint navigátor.
For the ENGLISH version: click here!
Forrás: Ola Floene, Ole-Martin Lundefaret