Úgy gondolom, közhelyes dolog csak az évfordulók alkalmával megemlékezni azokról a legendákról, akik történetükkel befolyásolták, naggyá és híressé tették a motorsportot. Ezért így, 2020. 02. 12.-én emlékezzünk meg Brazília valaha volt egyik, ha nem a legjobb autóversenyzőjéről.
Cikkemben szeretnék visszatekinteni arra a balesetre, ami nélkül a biztonság nem tartana ma azon a magas szinten, aminek sok versenyző az életét köszönheti. Idézzük fel mi történt 1994. május 1-jén Ayrton Sennával a San Marino-i Nagydíjon.
Az 1994-es San Marino-i Nagydíjat a Formula 1 valaha volt legsötétebb, legtragikusabb versenyhétvégéjeként tartják számon. Már az első nap majdnem tragédiába fulladt: A fiatal brazil pilóta, Rubens Barrichello akkora balesetet szenvedett, hogy az esetet visszanézve sokan egyből a legrosszabbra gondoltak.
Barrichello szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta, de orvosi utasításra a hétvége további részében már nem vehetett részt. A szombati napon már nem volt ilyen kegyes a sors. Az osztrák Roland Ratzenberg Simtek Fordjával szinte lassítás nélkül, 314 km/órás sebességgel a betonfalnak csapódott. A fizika törvényeit nem tudta felülírni, és olyan belső sérüléseket szenvedett, melyeknek következtében néhány óra múlva elhunyt.
Vasárnap a mezőny sokkos állapotban készült a futamra, és természetesen Ayrton Sennát is mélyen megérintette versenyzőtársa tragédiája. Volt, aki azt tanácsolta neki, hogy jobb lenne, ha nem indulna el a versenyen. De a ő végül rajthoz állt, és mint utólag kiderült, ez lett a veszte…
Már a verseny is egy hatalmas balesettel kezdődött. JJ Lehto autója a rajtnál lefulladt, Pedro Lamy pedig telibe találta őt. A pilóták karcolásokkal megúszták az ijesztő balesetet, de a szétrepülő törmelékek miatt kilenc néző megsérült. A biztonsági autó a pályára hajtott, amíg eltakarították a rajtbaleset roncsait. A versenyirányítás hamar újraindította a futamot, melynek során Ayrton Senna és Michael Schumacher rohamtempóban kezdett ellépni a mezőnytől. A hetedik kör elején pedig megtörtént az, ami alapjaiban rengette meg az egész motorsportvilágot.
Senna közel 300 kmn/órás sebességgel, irányíthatatlanul a falba vágódott. Mivel az olasz törvénykezés nem volt a helyzet magaslatán, ezért a hivatalos verzió nem teljesen egyezik a valós eseményekkel. Ami biztos, és a fedélzeti kamera felvételeiből kiderül, hogy a brazil versenyző Willamse nagy erővel a betonfalnak ütközött. Az olasz hatóság jelentése szerint Ayrton Senna azonnal szörnyethalt, ám ezzel ellentétben a valóság mást mutatott.
Az orvosi stáb azonnal megérkezett, és mgekzedte Senna ellátását. Percekkel később mentőhelikopterrel szállították a bolognai Maggiore Kórházba, ahol a hamar megállapították, hogy nagyon súlyos agysérüléseket szenvedett, és hogy a túlélési esélyei minimálisak. Ezt támasztja alá a helyszínen dolgozó pályabírók beszámolója, akik a törmelék takarítása közben vérfoltokat találtak a betonfalon, a kavicságyon és az autón.
A Williams FW16 fekete doboza töménytelen mennyiségű adatot rögzített, még az autóra és versenyzőre ható erők nagyságát is. Ezekből kiderül, hogy pusztán a becsapódást még túlélte volna. Azonban a baleset során egy kerékről leszakadó felfüggesztés elem megtalálta a sisak és a rostély közötti néhány mm-es gumírozott hézagot, és azon keresztül Senna fejébe fúródott – ez okozta a végzetes kimenetelű sérülést. Erre bizonyíték a helyszínen talált nagy mennyiségű vérfolt.
Az Ayrton Senna halálával kapcsolatos misztikus felvetések, forgatókönyvek még csak most jönnek. Azt már tudjuk, hogy konkrétan mi okozta Senna halálát. De mi volt az, ami magát a falba való becsapódást kiváltotta? A baleset elemzésének ez az a területe, amivel kapcsolatban mindenki csak találgat, mert a pontos okok a mai napig nem derültek ki, és valószínűleg már soha nem is fognak.
A ”legvadabb” elképzelés szerint Ayrton Senna öngyilkosságot követett el. Erre szolgál bizonyítékul, hogy az imolai versenyhétvégét megelőző napokban, hetekben magánéleti problémák sújtották, melyben két nőnek is szerepe volt. Ezt csak fokozta honfitársa, Barrichello bukása, és Ratzenberg tragédiája. Így egyesek azt feltételezik, hogy ilyen labilis lelki állapotban a brazilok háromszoros világbajnoka saját kezével vetett véget életének.
Természetesen ezt a forgatókönyvet a többség igen csak valószínűtlennek tartja. Néhányan a kormányoszlop törését kiáltották ki a baleset okaként, hivatkozva Senna fedélzeti kamerájának felvételére, melyben tisztán látszik a kormánykerék a középpontjához képest vertikális mozgást is végzett.
De ezeket a feltételezéseket a Williams eloszlatta, ugyanis a kormányoszlopot direkt ilyenre tervezték, ezzel a kis holtjátékkal is segítve a versenyzőt, akire az autó vezetése során hatalmas erők hatottak. Olyat felvetést is lehetett hallani, hogy egy defekt, vagy az első szárny sérülése okozta a becsapódást, de ezek a feltételezések a puszta spekuláció szintjén maradtak.
Az már sokkal valószínűbb forgatókönyv, hogy a korábbi biztonsági autós fázis volt a baleset okozója. A biztonsági autó felvezetése mögött a mezőny alacsony sebességgel ment körbe a pályán, amíg a már említett rajtbaleset utáni törmelékeket el nem takarították. Kisebb sebességnél az abroncsok hőmérséklete drasztikusan lecsökken, amely a gumik összehúzódásához, térfogatuk csökkenéséhez vezet.
Ez egy Forma 1-es autónál nagyon fontos tényező, mert szemben a személyautók több tíz centis hasmagasságával, a formula autóknál csak néhány mm-es értékekről beszélünk. Viszont, ha a gumik összehúzódása miatt a versenyautó hasmagassága tovább csökken, az veszélyes helyzetet teremthet.
Ez történhetett Senna esetében is: A verseny újraindítása után még hidegek voltak a gumik, és így próbálta meg bevenni a lehető legnagyobb sebességgel a hosszú, sokak szerint akkori formájában félelmetes Tamburello kanyart. A kanyar közepén, az egyenetlen pálya burkolatnak, és az extrém alacsony hasmagasságnak köszönhetően az autó alja leért az aszfaltra, és a hasán csúszva teljesen irányíthatatlanná vált.
Ezt jól mutatja a mögötte érkező Michael Schumacher kamerájának felvétele, ahol a jelenségből adódó szikra felhők tisztán látszódnak. A videón az is kivehető, hogy a balos kanyarban Senna jobbra fordította a kormányt, ezzel is igyekezett korrigálni. De ekkor autójának eleje hirtelen betapadt, és Brazília büszkesége, a Forma 1 történetének egyik legnagyobbja, a sikerei mellett vallásosságáról és végtelenül emberi oldaláról híres AyrtonSenna da Silva tehetetlenül sodródott a végzetébe.
34 éves volt.